پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۴

بررسي تاثير سبك هاي دلبستگي در طرح واره هاي ناسازگار اوليه در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور

مباني نظري و نمونه پايان نامه روانشناسي درباره شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي MBCT

بررسي تاثير سبك هاي دلبستگي در طرح واره هاي ناسازگار اوليه در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور

۱۰ بازديد
بررسي تاثير سبك هاي دلبستگي در طرح واره هاي ناسازگار اوليه در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور

پايان نامه كارشناسي ارشد بررسي تاثير سبك هاي دلبستگي در طرح واره هاي ناسازگار اوليه در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور چكيده هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير سبك دلبستگي بر طرح واره ناسازگار اوليه در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور واحد سراب مي باشد جامعه آماري در پژوهش حاضر شامل كليه دانشجويان دانشگاه دانشگاه پيام نور سراب كه در سال 1393 مش

دانلود بررسي تاثير سبك هاي دلبستگي در طرح واره هاي ناسازگار اوليه در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور

پايان نامه كارشناسي ارشد بررسي تاثير سبك هاي دلبستگي در طرح واره هاي ناسازگار اوليه در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور بررسي تاثير سبك هاي دلبستگي   بررسي تاثير سبك هاي دلبستگي در طرح واره هاي ناسازگار اوليه
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل docx
حجم فايل 493 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 111

پايان نامه كارشناسي ارشد

بررسي تاثير سبك هاي دلبستگي در طرح واره هاي ناسازگار اوليه در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور 

چكيده

هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير سبك دلبستگي بر طرح واره ناسازگار اوليه در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور واحد سراب مي باشد. جامعه آماري در پژوهش حاضر شامل كليه دانشجويان دانشگاه دانشگاه پيام نور سراب كه در سال 1393 مشغول تحصيل هستند . نمونه آماري پژوهش حاضر شامل 90 نفر از دانشجويان كه بصورت نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شده اند . روش تحقيق حاضر از نوع همبستگي است.ابزار مورد استفاده از پژوهش پرسشنامه دلبستگي كولينز و ريد، نسخه كوتاه پرسشنامه طرحواره يانگ، در اين تحقيق براي توصيف داده ها از روش آمار توصيفي يعني فراواني، درصد فراواني، ميانگين و انحراف معيار استفاده شده است و براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون همبستگي پيرسون و رگرسيون استفاده شده است. در بررسي رابطه بين طرح واره ناسازگار  با سبك دلبستگي در بين دانشجويان بدست آمد طرح واره ناسازگار  و سبك دلبستگي دانشجويان رابطه مثبت وجود دارد.يعني با بالارفتن نمرات طرح واره ناسازگار  نمرات افراد بيشتر به سوي سبك دلبستگي ايمن سوق يافته است .در بررسي رابطه بين كيفيت زندگي با سبك دلبستگي ايمن در بين دانشجويان بدست آمد بين طرح واره ناسازگار و سبك دلبستگي ايمن رابطه معناداري وجود دارد و بين طرح واره ناسازگار و سبك دلبستگي ايمن دانشجويان رابطه مثبت وجود دارد.

 

كليد واژه: سبك هاي دلبستگي- طرح واره هاي ناسازگار اوليه

 

 

مقدمه

طرحواره هاي ناسازگار اوليه يعني موضوعات ثابت و دراز مدتي كه در دوران كودكي به وجود مي آيند به زندگي بزرگسالي راه مي يابد و تا حد زيادي ناكارآمدند، اين طرحواره ها الگوهايي براي پردازش تجارب بعدي محسوب مي شوند طرحواره هاي نازسازگار اوليه براي اثبات يا تاييد تجارب كودكي عمل مي كنند و به نشانه هاي باليني نظير اضطراب، افسردگي و اختلالات شخصيت، تنهايي به دليل روابط بين فردي مخرب و سوء مصرف الكل و مواد مخدر، پر اشتهايي يا زخم معده منجر مي شوند (گرين هاوس، كولنيزو شاو، 2003؛ سليگمن، شولمن و ترايون، 2007). پردازش طرحواره اي به راحتي و بدون اينكه نيازمند توجه از سوي بيمار باشد صورت مي گيرند و حالتي خود آيند دارد (صاحبي، حميدپور، 1383) طرحواره هاي ناسازگار اوليه در تعامل خلق و خوي فطري كودك با تجارب ناكارآمد او با والدين، خواهر و برادرها، همسالان در طي سال هاي اوليه زندگي بوجود مي آيند( ديده روشن 1388). يانگ (1999) بر اين باور است كه طرحواره اي ناسازگار در افراد به تجربه رويدادهايي منفي در زندگي منجر مي شود و حضور چنين رويدادهايي در زندگي شخص باعث احساس فشار رواني بيش از حد مي شود. كساني كه از طرحواره هاي ناسازگار به طور افراطي استفاده مي كنند، تحت تاثير حوادث منفي زندگي قرار مي گيرند (مك كالوگ، بلا، كيل پاتريك و جانسون، 2001).

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه     1

بيان مسأله            2

ضرورت اهميت تحقيق        5

اهداف پژوهش:      6

هدف كلي :           6

اهداف جزئي         6

تعريف نظري و عملياتي متغيرهاي پژوهش        7

سبك دلبستكي      7

طرحواره هاي ناسازگار اوليه 8

فصل دوم :پيشينه پژوهش

طرح‌واره‌هاي ناسازگار اوّليه  11

تاريخچۀ سازۀ طرح‌واره        11

تعريف طرحواره    13

- تعريف طرحواره از نظر يانگ         13

- ويژگي‌هايي طرحواره‌هاي غيرانطباقي اوليه:     13

ريشه‌هاي تحولي طرح‌واره‌ها  17

تجارب اوليۀ زندگي 18

خلق‌وخوي هيجاني  21

حوزه‌هاي طرح‌واره و طرح‌واره‌هاي ناسازگار اوليه            22

حوزۀ دوم: خودگرداني و عملكرد مختل 24

حوزۀ سوم: محدوديت‌هاي مختل          26

حوزۀ چهارم: ديگر جهت‌مندي            27

حوزۀ پنجم: گوش به زنگي بيش از حد و بازداري 29

عملكردهاي طرح‌واره          31

تسليم طرح‌واره      32

اجتناب طرح‌واره    32

جبران افراطي طرح‌واره       33

پاسخهاي مقابله‌اي   35

ذهنيت‌هاي طرح‌واره‌اي        35

ده ذهنيت طرح‌واره‌اي          36

مراحل طرحواره درماني       38

هدف تصويرسازي ذهني در سنجش     40

مرحله ي سنجش و آموزش    40

تحقيقات انجام گرفته در خصوص طرحواره‌هاي ناسازگار اوليه          46

سبك دلبستگي      53

تعريف دلبستگي     55

انواع سبك هاي دلبستگي در بزرگسالان            58

نگرش ها و باور هاي مربوط به دلبستگي           59

مفروضه‌هاي اساسي نظريه دلبستگي    60

ارتباط نظريه دلبستگي با نظريات ديگر 62

نظريه روان تحليل گري       62

نظريه رفتار گرايي 64

ديدگاه كردار شناسي 65

پژوهش‌هاي هارلو   67

دلبستگي و آسيب شناسي رواني           68

نظريه درماني دلبستگي        68

نتايج پژوهش سبك دلبستگي  69

فصل سوم : روش پژوهش

روش پژوهش        78

جامعه آماري         78

نمونه هاي آماري و روش نمونه گيري  78

روش جمع آوري اطلاعات    78

ابزار هاي پژوهش  79

پرسشنامه دلبستگي كولينز و ريد RAAS (1990)  79

نسخه كوتاه پرسشنامه طرحواره يانگ (YSQ-SF):            80

روش تجزيه و تحليل داده ها:  81

فصل چهارم:تجزيه و تحليل داده ها

الف)يافته جمعيت شناختي     83

ب)يافته هاي توصيفي          86

يافته هاي مربوط به فرضيه ها           88

فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري

بحث و نتيجه گيري 93

محدوديت هاي پژوهش         95

پيشنهادات            96

منابع      97

 

 

دانلود بررسي تاثير سبك هاي دلبستگي در طرح واره هاي ناسازگار اوليه در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.