آسيب شناسي اجراي علني مجازات ها از منظر جامعه شناسي كيفري
پايان نامه كارشناسي ارشد در رشته حقوق «MA» گرايش جزا وجرم شناسي آسيب شناسي اجراي علني مجازات ها از منظر جامعه شناسي كيفري چكيده مجازات، دو معنا دارد يكي اين كه فقط خبر آن در بين مردم منتشر گردد و دوم اين كه علاوه بر اطلاع مردم، حضور آنان نيز در زمان اجراي حكم لازم است اجراي علني به اين معنا است كه مجازات در مكاني اجرا شود كه اگر |
![]() |
دسته بندي | حقوق |
فرمت فايل | word |
حجم فايل | 118 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 115 |
پايان نامه كارشناسي ارشد در رشته حقوق «M.A»
گرايش: جزا وجرم شناسي
آسيب شناسي اجراي علني مجازات ها از منظر جامعه شناسي كيفري
چكيده
هدف از پژوهش حاضر آسيب شناسي اجراي علني مجازات ها از منظر جامعه شناسي كيفري مي باشد. جامعه شناسي كه از لفظ سوشيتي به معناي اجتماع مشتق شده است، از علوم و رشته هاي قديمي در بين انسانها است كه البته تا زماني كه بعداً گفته خواهد شد ،به اين عنوان وجود نداشته است. اما مفاهيم ، نگرش ها و روش هاي آن در لابلاي انديشه هاي پيشينيان به خوبي نمود يافته است. جامعهشناسي كيفري ش شاخه اي از جامعه شناسي حقوق بوده و به مطالعه فرآيند قانونگذاري، چگونگي انعكاس مجازات در جامعه، ميزان كارآيي مجازات، ميزان بازدارندگي مجازات (مانند اعدام) و بالاخره فرآيند دادرسي كيفري مي پردازد. يكي از مسائلي كه در جامعه شناسي كيفري مطرح است اجراي علني مجازات و آسيب شناسي اين مسئله است . علني بودن مجازات به مفهوم منتشر كردن و آشكار نمودن آن است و آشكار نمودن مجازات، دو معنا دارد: يكي اين كه فقط خبر آن در بين مردم منتشر گردد و دوم اين كه علاوه بر اطلاع مردم، حضور آنان نيز در زمان اجراي حكم لازم است. اجراي علني به اين معنا است كه مجازات در مكاني اجرا شود كه اگر كساني مايل به حضور در آن مكان باشند، بتوانند حضور يابند و كسي مانع حضور آنها نشود. يقينا فردي كه در انظار عمومي و در ملأ عام مجازات ميشود غير از تحمل مجازات مربوطه رنج نگاههاي حاكي از ملامت، تنفر، تمسخر و ... را نيز متحمل شده و به شخصيت وي لطمات جبرانناپذيري وارد ميآيد و افراد جامعه را كه پيرامون وي گرد آمدهاند را دشمناني ميپندارد كه از مشاهده درد و رنج او لذت ميبرند و اين تصور حائلي بين او و جامعه ايجاد مي كند كه اصلاح و بازگشت وي را غير ممكن و يا دشوار ميسازد. از لحاظ حقوقي نيز ميتوان بر اجراي مجازات در ملأعام ايراد، بدينسبب كه ماده 10 آييننامه نحوه اجراي احكام، تصميمگيري راجع به محل اجراي حكم شلاق و اعدام به نظر دادگاه محول شده و از طرف ديگر ديدگاههاي قضات راجع به اجراي مجازات در ملأعام متفاوت است.برخي از قضات، مجازات در ملأعام را داراي آثار مثبت ارزيابي كرده و بدان حكم ميكنند و برخي نيز آن را داراي تبعات منفي فردي و اجتماعي دانسته و به صدور آن راضي نيستند.
كلمات كليدي:
اجراي علني
مجازات
جرم
ملا عام
مقدمه
در اين تحقيق به تحليل اجراي علني مجازات از ديدگاه جامعه شناسي كيفري پرداخته مي شود اين فصل شامل بخش هايي چون بيان مساله و ضرورت و اهميت و اهداف و فرضيات پژوهشي تنظيم شده است.
الف) بيان مساله
جامعه شناسي كه از لفظ سوشيتي به معناي اجتماع مشتق شده است، از علوم و رشته هاي قديمي در بين انسانها است كه البته تا زماني كه بعداً گفته خواهد شد، به اين عنوان وجود نداشته است؛ اما مفاهيم، نگرش ها و روش هاي آن در لابلاي انديشه هاي پيشينيان به خوبي نمود يافته است. پيامبران و نوابغ به عنوان افراد برجسته ي تاريخ بشر، مفاهيم مهمي از نظرات جامعه شناسانه را در عبارات خود بيان مي كردند. در اين ميان بحث جامعه شناسي از منظر كيفري مطرح است. جامعهشناسي كيفري شاخه اي از جامعه شناسي حقوق بوده و به مطالعه فرآيند قانونگذاري، چگونگي انعكاس مجازات در جامعه، ميزان كارآيي مجازات، ميزان بازدارندگي مجازات (مانند اعدام) و بالاخره فرآيند دادرسي كيفري مي پردازد. اينها موضوعات مورد بررسي جامعه شناسي كيفري هستند يعني از لحظه كشف جرم تا لحظه اجراي مجازات. جامعه شناسي كيفري به دنبال علت شناسي جرم نيست. به دنبال چگونگي تولد، تحول، رشد و افول نهادهاي حقوق كيفري است. رويكرد جامعه شناسي كيفري يك رويكرد علت شناسي نيست بلكه نهاد شناسي است. مثلاً مي گويد چرا در كشور ما تعليق يا آزادي مشروط عملاً جا نيفتاده است. يا مثلاً در كشور ما عليرغم جرم انگاري ربا از سال 1375، مواردتعقيب اين جرم و محكوميت به آن طبق مطالعات انجام شده، بسيار اندك بوده است . يكي از مسائلي كه در جامعه شناسي كيفري مطرح است اجراي علني مجازات و آسيب شناسي اين مسئله است. علني بودن مجازات به مفهوم منتشر كردن و آشكار نمودن آن است و آشكار نمودن مجازات، دو معنا دارد: يكي اين كه فقط خبر آن در بين مردم منتشر گردد و دوم اين كه علاوه بر اطلاع مردم، حضور آنان نيز در زمان اجراي حكم لازم است. پس اعلان مجازات از نظر لغت در دو مصداق: «اطلاع مردم» و «حضور مردم» عينيت پيدا مي كند، ولي سخن ما اين است كه اعلان مجازات در اصطلاح فقها صرفا با حضور مردم، عينيت پيدا مي كند; زيرا شواهد محكم و متقني وجود دارد كه نشان مي دهد اعلان مجازات تنها با حضور مردم محقق مي شود و صرف اطلاع، كافي نيست. برخي از نويسندگان بين اجراي علني حدود و اجراي حد در ملا عام تفكيك قائل شده و مي گويند: اجراي مجازات در ملا عام فاقد هر گونه مستند شرعي است و هيچ دليلي وجود ندارد كه بايد مجازات در ملا عام اجرا گردد. بين علني بودن مجازات و اجراي مجازات در ملا عام تفاوت اساسي وجود دارد.
فهرست مطالب
الف)بيان مساله 1
ب)ضرورت و اهميت تحقيق 3
ج)فرضيه هاي تحقيق: 4
د)پيشينه تحقيق 4
و) اهداف پژوهش: 5
1. بررس هدف كلي: 5
اهداف اختصاصي: 5
ز)روش تحقيق 5
فصل اول
1-1-جرم 8
1-1-1-تعريف لغوي جرم 8
1-1-2-تعريف اصطلاحي جرم 8
1-1-3-تعريف جرم از ديدگاه هاي مختلف 9
1-1-4-تعريف جرم از نظر فقها 9
1-1-5-تعريف جرم از ديدگاه حقوق دانان 10
1-1-6-تعريف مجازات در حقوق اسلام 11
1-1-7-تعريف مجازات در حقوق عُرفي 12
1-2-شناخت مجازات 15
1-2-1- خصوصيات مجازات ها 17
1-2-1-1- ترهيبي و يا رنج آور بودن 17
1-2-1-2- خصيصه ترذيلي (رسوا كننده) 18
1-2-1-3- خصيصه مشخص بودن 19
1-2-1-4- خصيصه قطعيت 20
1-2-2- مباني مجازت ها 21
1-2-2-1-مباني نظريه بازدارندگي مجازات ها 21
1-2-2-2- نظريه مكافات عمل يا اثر وضعي جرم 22
1-2-2-3-نظريه اصلاحي و دفاعي مجازات 23
1-2-3- اصول حاكم بر مجازات ها 23
1-2-3-1- اصل قانوني بودن مجازات ها 24
1-2-3-2- تساوي مجازات ها 25
1-2-3-3-اصل شخصي بودن مجازات ها 26
1-2-4- انواع مجازات ها 27
1-2-4-1- طبقه بندي مجازات ها بر اساس درجه آنها 27
1-2-4-2-مجازات اصلي 27
1-2-4-3- مجازات تبعي 28
1-2-4-4- مجازات تكميلي 28
1-2-5- طبقه بندي مجازات ها بر حسب ماهيت عيني آن ها 28
1-2-5-1-مجازات هاي بدني 28
1-2-5-2-مجازات هاي سالب و محدود كننده آزادي 30
1-2-5-3-مجازات هاي مالي 31
1-2-5-4-مجازات هاي ممنوعيت از اشتغال به كسب يا شغل يا حرفه 31
1-2-5-5-مجازات هاي سالب حق 31
1-2-5-6-مجازات هاي سالب حيثيت 32
1-2-6- اقدامات تاميني و تربيتي 32
1-3-تعريف علن وملأعام 33
1-3-1- معناي لغوي 33
1-3-2- معناي اصطلاحي 34
1-3-3-تعريف ملأعام 34
1-3-3-1- معناي لغوي 34
1-3-3-2 معناي اصطلاحي 35
1-4-جامعه شناسي كيفري 36
1-5-جامعه شناسي انحراف 42
1-6-جامعه شناسي حقوقي 44
1-7-جامعه شناسي سياسي 46
1-8-جامعه شناسي سازمان ها و تشكيلات 48
آسيب شناسي اجراي علني مجازات ها 52
2-1- اجراي علني مجازاتها از ديدگاه حقوق اسلام 53
2-2-مشروعيت اجراي علني مجازات 54
2-2-1-موارد اجراي علني مجازات 56
2-2-2مفهوم علني بودن مجازات 62
2-3-بررسي اجراي علني مجازاتها در مقررات كيفري ايران 67
2-3-1-ضرورت طرح موضوع اجراي علي مجازات ها 70
2-3-2-جايگاه اجراي علني مجازات ها در قوانين جزايي ايران: 72
2-3-2-1- جايگاه اجراي علني مجازات ها در فقه 76
2-3-2-2- بحث انتقادي 79
2-4-ديدگاه هاي مثبت و منفي درباره اجراي علني مجازات 85
2-4-1-آثار مثبت اجراي علني مجازات 85
2-4-1-1- ارعاب و بازدارندگي فردي و اجتماعي 85
2-4-1-2- تنبيه و اصلاح بزهكار 86
2-4-1-3- اصلاح جامعه 86
2-4-1-4- جلوگيري از شايعه سازي در اجراي كيفرها 86
2-4-1-5-نمايش قبح جرم به جامعه و پيشگيري از تعطيلي كيفرها 86
2-4-1-6- شناساندن چهره واقعي بزهكار به اجتماع 86
2-4-1-7-برقراري نظم و آرامش عمومي 87
2-4-2-آثار منفي اجراي علني مجازات 87
2-4-2-1- از بين بردن زمينه اصلاح و بازپروري بزهكار 87
2-4-2-2- ايجاد حس انتقام و كينه در بزهكار 88
2-4-2-3- اشاعه جرم در جامعه (جرم آفريني) 88
2-4-2-4- بروز طغيان و شورش عمومي 88
2-4-2-5- عدم رعايت اصل شخصي بودن مجازات ها 89
2-4-بحث و نتيجه گيري 90
2-5-پيشنهادها 107