بررسي علل افت تحصيلي دانش آموزان مقطع سوم متوسطه منطقه 1 تبريز در سال تحصيلي (91-90)
پايان نامه كارشناسي بررسي علل افت تحصيلي دانش آموزان مقطع سوم متوسطه منطقه 1 تبريز در سال تحصيلي (9190) چكيده پژوهش پژوهش حاضر به منظور بررسي علل افت تحصيلي دانش آموزان مقطع سوم متوسطه منطقه 1 تبريز درسال تحصيلي (9190) انجام شده است |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 237 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 174 |
پايان نامه كارشناسي بررسي علل افت تحصيلي دانش آموزان مقطع سوم متوسطه منطقه 1 تبريز در سال تحصيلي (91-90)
چكيده پژوهش
پژوهش حاضر به منظور بررسي علل افت تحصيلي دانش آموزان مقطع سوم متوسطه منطقه 1 تبريز درسال تحصيلي (91-90) انجام شده است.
در اين تحقيق علل و عوامل افت تحصيلي دانش آموز مورد بررسي قرار گرفته كه از بين دانش آموزان مدارس پسرانه و دخترانه مقطع سوم متوسطه منطقه 1 تبريز تعداد 75 نفر پسر و 75 دختر، نظرخواهي شده است .
اين تحقيق شامل 6 فرضيه بوده كه محقق تلاش كرده از طريق بررسي نتايج اين پرسشها به هدف كلي خوددست يابد. لذا بااستفاده از پرسشنامه (محقق ساخته) اقدام به جمع آوري اطلاعات نموده و آن گاه از طريق روش تحقيق همبستگي به تجزيه وتحليل داده هاي مورد نظرپرداخته است.
نتايج بدست آمده از اين پژوهش نشان مي دهد كه بين پايين بودن پايگاه اجتماعي اقتصادي خانواده با افت تحصيلي فرزندان رابطه معناداري وجود دارد. بين پايين بودن سطح تحصيلات خانواده و افت تحصيلي فرزندان رابطه معناداري وجود دارد. بين عدم نگرش مناسب فرد نسبت به آينده شغلي خود با افت تحصيلي دانشآموز رابطه معناداري وجود دارد.بين گسيختگي روابط عاطفي در خانواده و افت تحصيلي فرزندان رابطه معناداري وجود دارد. بين عدم امكانات تحصيلي فرزندان در خانواده و افت تحصيلي دانشآموزان رابطه معناداري وجود دارد.بين عدم توجه كلي به فرزند در خانواده با افت تحصيلي دانشآموزان رابطه معناداري وجود دارد.
فهرست مطالب
چكيده پژوهش 1
فصل اول - كليات تحقيق 2
مقدمه 3
بيان مساله 5
اهميت و ضرورت تحقيق 7
اهداف تحقيق 9
اهداف كلي 10
اهداف جزئي 10
سوالات پژوهش 11
فرضيه هاي تحقيق 12
محدوده پژوهش 12
تعريف مفهومي اصطلاحات 13
فصل دوم - پيشينه تحقيق 14
مقدمه 15
مباني نظري تحقيق 15
مفهوم آموزش و پرورش 15
جامعهشناسي آموزش و پرورش 18
هدف جامعه شناسي آموزش و پرورش 19
نظام جديد آموزش و پرورش در ايران 20
نظام آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران 23
اجزاء عمده ساخت نظام آموزش و پرورش به شرح زير خلاصه ميشود 23
آموزش و پرورش دوره متوسطه 24
افت تحصيلي 27
شاخصهايي كه براي شكست تحصيلي استفاده ميشوند عبارتند از 30
عوامل افت تحصيلي 31
عوامل داخلي 31
عوامل خارجي 31
انواع شكستهاي تحصيلي 31
بحثي در مورد تكرار پايه 39
بررسي افت تحصيلي و عوامل موثر در آن در چند كشور خارجي 45
دلايل ترك تحصيل در منطقه خاورميانه 46
افت تحصيلي در چند كشور پيشرفته صنعتي و شيوههاي مقابله با آن 48
مقابله با افت تحصيلي در كشورهاي آسيا و اقيانوس آرام 49
افت تحصيلي در غرب و شيوههاي مبارزه با آن 51
شيوههاي برخورد با پديده افت تحصيلي در غرب 53
روشهاي اصلاحي و درماني آموزش و پرورش 55
بررسي مسأله افت تحصيلي و ارائه راه حلهاي پيشنهادي در ايران 69
خسارتهاي ناشي از شكست تحصيلي در ايران 74
راهحلهاي پيشنهادي و اجرايي 75
روش ديگر جلوگيري از افت تحصيلي 76
رويكردهاي جامعه شناسي به آموزش و پرورش 80
مفاهيم كليدي 89
نظام آموزش و پرورش 89
چارچوب نظري تحقيق 93
نقد و بررسي رويكردهاي جامعهشناختي به آموزش و پرورش 93
رويكرد سيستمي به آموزش و پرورش 94
نظريه باز توليد مناسبات سلطه ناظر بر معيارهاي گزينش در نظام آموزشي 97
پيشينه تحقيق در سطح جهان 100
پيشينه تحقيق در ايران 101
فصل سوم - روش تحقيق 105
مقدمه 106
روش تحقيق 106
جامعه مورد مطالعه ( جامعه آماري ) 107
روش نمونه گيري 107
واحد و سطح مشاهده 108
محدوده مطالعاتي 108
شيوه جمع آوري اطلاعات 108
پايايي (reliability ) و اعتبار (validity) 109
روش تجزبه و تحليل دادههاي آماري 110
فصل چهارم - تجزيه و تحليل داده ها 111
مقدمه 112
بخش اول - بررسي توصيفي پاسخهاي دانش آموزان 113
بخش دوم - پاسخ به فرضيه هاي تحقيق 135
فصل پنجم - نتايج و پيشنهادات 142
مقدمه 143
خلاصه نتايج 143
بررسي فرضيه هاي تحقيق 147
بحث و نتيجه گيري 150
پيشنهادها 151
منابع ومآخذ 154
پرسشنامه 159
فهرست جداول
جدول (1-2) 24
جدول( 2-2 ) تفاوتها و شباهتهاي جنسي 78
جدول (1-4)توزيع فراواني ودرصد جنس دانش آموزان 114
جدول (2-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (1)پرسش نامه 115
جدول (3-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (2)پرسش نامه 116
جدول (4-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (3)پرسش نامه 117
جدول (5-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (4)پرسش نامه 118
جدول (6-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (5)پرسش نامه 119
جدول (7-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (6)پرسش نامه 120
جدول (8-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (7)پرسش نامه 121
جدول (9-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (8)پرسش نامه 122
جدول (10-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (9)پرسش نامه 123
جدول (11-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (10)پرسش نامه 124
جدول (12-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (11)پرسش نامه 125
جدول (13-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (12)پرسش نامه 126
جدول (14-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (13)پرسش نامه 127
جدول (15-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (14)پرسش نامه 128
جدول (16-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (15)پرسش نامه 129
جدول (17-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (16)پرسش نامه 130
جدول (18-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (17)پرسش نامه 131
جدول (19-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (18)پرسش نامه 132
جدول (20-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (19)پرسش نامه 133
جدول (21-4)توزيع فراواني ودرصد پاسخ دانش آموزان به پرسش (20)پرسش نامه 134
جدول(22-4) ميانگين و انحراف معيار متغيرها 136
جدول(23-4) آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه اول تحقيق 136
جدول(24-4) ميانگين و انحراف معيار متغيرها 137
جدول(25-4) آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه دوم تحقيق 137
جدول(26-4) ميانگين و انحراف معيار متغيرها 138
جدول(27-4) آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه سوم تحقيق 138
جدول(28-4) ميانگين و انحراف معيار متغيرها 139
جدول(29-4) آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه چهارم تحقيق 139
جدول(30-4) ميانگين و انحراف معيار متغيرها 140
جدول(31-4) آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه پنجم تحقيق 140
جدول(32-4) ميانگين و انحراف معيار متغيرها 141
جدول(33-4) آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه ششم تحقيق 141
فهرست نمودارها
نمودار(1-4) نمايش درصد جنس دانش آموزان 114
نمودار (2-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (1) پرسشنامه 115
نمودار (3-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (2) پرسشنامه 116
نمودار (4-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (3) پرسشنامه 117
نمودار (5-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (4) پرسشنامه 118
نمودار (6-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (5) پرسشنامه 119
نمودار (7-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (6) پرسشنامه 120
نمودار (8-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (7) پرسشنامه 121
نمودار (9-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (8) پرسشنامه 122
نمودار (10-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (9) پرسشنامه 123
نمودار (11-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (10) پرسشنامه 124
نمودار (12-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (11) پرسشنامه 125
نمودار (13-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (12) پرسشنامه 126
نمودار (14-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (13) پرسشنامه 127
نمودار (15-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (14) پرسشنامه 128
نمودار (16-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (15) پرسشنامه 129
نمودار (17-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (16) پرسشنامه 130
نمودار (18-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (17) پرسشنامه 131
نمودار (19-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (18) پرسشنامه 132
نمودار (20-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (19) پرسشنامه 133
نمودار (21-4)، نمايش درصدي پاسخها به پرسش (20) پرسشنامه 134