بررسي رابطه اهمال كاري با كمالگرايي در بين دانشجويان دانشگاه
پايان نامه كارشناسي مشاوره بررسي رابطه اهمال كاري با كمالگرايي در بين دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي مقدمه مسأله اهمال كارى در منابع اسلامى از دير باز مورد توجه بوده و در روايات و ادعيه درباره آن سخن به ميان آمده است اميدوارم كه در اين نوشته، قلمرو بحث به روشنى نشان داده شود تا راه بهره ورى بيش تر از آيات و روايات به روى آيندگان باز گ |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 276 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 99 |
پايان نامه كارشناسي مشاوره
بررسي رابطه اهمال كاري با كمالگرايي در بين دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي
مقدمه
مسأله اهمال كارى در منابع اسلامى از دير باز مورد توجه بوده و در روايات و ادعيه درباره آن سخن به ميان آمده است. اميدوارم كه در اين نوشته، قلمرو بحث به روشنى نشان داده شود تا راه بهره ورى بيش تر از آيات و روايات به روى آيندگان باز گردد. ناگفته نماند كه علماى اخلاق و عرفاى اسلامى، پيوسته اهل سير و سلوك را از ابتلا به اين نابهنجارى اخلاقى رفتارى بر حذر مى داشته اند. اين واژه در غرب، به ويژه در عرصه روان شناسى، حدود چهل سال است كه مطرح شده است. تنها استاد روان شناسى كه درباره تاريخچه اهمال كارى بحث كرده است، پل ت[1]. رينجن باخ[2] مى باشد. وى كتابى به نام بررسى تاريخى علل اهمال كارى تأليف كرده است. هرچند موضوع انتخابى او جالب است، اما كمك چندانى براى حل مسأله ارائه نداده است. پس از وى، دو نفر از نويسندگان به نام هاى آلبرت آليس[3] و ويليام جيمزنال[4] ، به نگارش كتاب روان شناسى اهمال كارى همت گماردند كه در نوع خود كارى بديع و قابل ارائه است.اما دغدغه خاطر نگارنده اين است كه اين آسيب را بازشناسى كرده و راه تحقيق را صرفاً به تجربه محدود نسازد و از راه كارهاى وحيانى نيز در اين زمينه نيز بهره ببرد.مسئله ديگري كه مورد بحث است كمالگرايي است كمال گرايي به افكار و رفتار هاي خود تخريب گرانه اي اشاره مي كند كه هدف آنها نيل به اهداف به شدت افراطي و غير واقع گرايانه و غير منطقي است افراد كمال گرا به دليل داشتن معيار هاي بالا عملكرد و ارزيابي هاي سفت و سخت از خود و ديگران در معرض انواع بيماري هاي و عملكرد هاي نا درست قرار مي گيرند آنها بايد در هر كاري به حد كمال برسند.نرسيدن به كمالات آنان را دچار اضطراب و افسردگي و احساس گناه شديد مي كند و يا گاهي از افراد احساس مي كنند كارها را بايد صد در صد درست انجام دهند و در غير اينصورت بازنده هستند و يا احساس مي كنند كاري كه به انجام رسانده اند به اندازه كافي خوب نيستند و يا اينكه نوشتن مقالات و طرحهاي خود را به بهانه اينكه بايستي آنها را دقيق و بي عيب انجام دهند به تعويق مي اندازند و در چنين صورت شخص به جاي حركت در مسير موفقيت سعي در كامل بودن دارد.هر يك از ما يك خود آرماني داريم كه بيانگر انسان كامل است و در جهت رسيدن به آن تلاش مي كنيم.آدلي معتقد است كمال آرماني است كه در ذهن انسانها ايجاد مي شود و آنها در صورتي مي توانند زندگي كنند كه به آرمانهايشان برسند.هورنال معتقد است دارنده اين نياز (كمال گرايي) پيوسته بيمناك است كه مبادا مرتكب اشتباه شود و مورد انتقاد قرار گيرد.اومي كوشد هيچ نقطه ضعغي از خود نشان ندهد و بي اندازه به انتقاد و ايراد حساس است و كمال مطلوب را جستجو مي كند.
فهرست مطالب
مقدمه.. 6
بيان مسئله.. 8
اهميت و ضرورت پژوهش.. 11
اهداف پژوهش.. 14
فرضيه هاي پژوهش.. 14
تعاريف مفهومي و عملياتي.. 15
اهمال كاري.. 17
علائم اهمال كاري.. 20
افراد تعلل ورز داراي ويژگي هاي زير هستند.. 20
شيوه اهمال كاري.. 23
انواع اهمال كاري.. 26
عوامل مؤثر در اهمال كاري.. 36
2-تحمل ناكامي پايين (كم طاقتي).. 37
3-طغيان (سركشي).. 38
4-ترس از شكست.. 39
5-ترس از موفقيت.. 40
به طور كلي عقب انداختن كارها از سه ناراحتي ناشي مي شود 42
ب)پايين بودن سطح تحمل.. 42
تعريف كمال گرايي.. 44
ويژگيهاي افراد كمال گرا.. 46
انواع كمال گرايي.. 48
ابعاد كمال گرايي.. 49
علل كمال گرايي.. 51
چشم اندازهاي نظري و كمال گرايي.. 53
نظريه فرويد.. 54
نظريه ي آدلر.. 57
نظريه هورناي.. 58
نظريه اليس.. 64
چگونه به فرد كمال گرا كمك كنيم؟.. 66
پژوهش هاي انجام گرفته در داخل و خارج كشور.. 67
پژوهش هاي عملي در داخل كشور.. 71
روش تحقيق.. 74
جامعه آماري.. 74
نمونه و روش پژوهش.. 74
ابزار پژوهش.. 75
پرسشنامه كمال گرايي.. 75
مقياس اهمالكاري.. 75
روش تجزيه و تحليل.. 76