جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

مباني نظري پايان نامه درباره خودكارآمدي تحصيلي

مباني نظري و نمونه پايان نامه روانشناسي درباره شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي MBCT

مباني نظري پايان نامه درباره خودكارآمدي تحصيلي

۸ بازديد
مباني نظري پايان نامه درباره خودكارآمدي تحصيلي

مباني نظري پايان نامه درباره خودكارآمدي تحصيلي

دانلود مباني نظري پايان نامه درباره خودكارآمدي تحصيلي

مباني نظري پايان نامه درباره خودكارآمدي تحصيلي
دسته بندي مباني و پيشينه نظري
فرمت فايل doc
حجم فايل 21 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 24

مباني نظري پايان نامه درباره خودكارآمدي تحصيلي

در 24 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :    انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:     WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

 

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

 

چارچوب نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع خودكارآمدي تحصيلي

 

 

2-2-1- خودكارآمدي

   خودكارآمدي به درجه اي از احساس تسلط فرد در مورد توانايي هايي براي انجام فعاليت هاي خاص مي باشد و به اعتماد و اطمينان فرد نسبت به توانايي هايش در انجام رفتار خواسته شده از وي تأكيد دارد( والترز[1]، 2004).

    بندورا( 2006) خودكارآمدي را چنين تعريف مي كند باور فرد در مورد توانايي مقابله او در به موقعيت خاص است و الگوهاي فكري، رفتاري و هيجاني را در سطوح مختلف تجربه انساني تحت تاثير قرار مي دهد و تعيين كننده اين است كه آيا رفتاري شروع خواهد شد يا خير و اگر شروع شد فرد چقدر تلاش براي انجام آن خواهد داشت و در رويارويي با مشكل استقامت از خود نشان خواهد دارد.

     به علاوه خودكارآمدي عبارت است از ارزشيابي هر فرد از توانايي ها و صلاحيت هايش براي رسيدن به اهداف و يا غلبه بر موانع، به عبارت ديگر انتظارات خودكارآمدي به باورهاي مربوط به توانايي هاي ما براي انجام موفقيت آميز يك رفتار اطلاق مي شود( بود[2] و همكارن، 2006).

 

بندورا بيان مي كند كه سطح انگيزش، وضعيت هاي احساسي و اقدامات افراد بيشتر بر آنچه اعتقاد دارند مبتني است تا آنچه كه واقعا درست است. افراد تمايل دارند وظايف و فعاليت هاييي را انتخاب كنند كه احساس مي كنند در انجام آن ها شايسته هستند و اعتماد به نفس دارند و از بقيه آن ها اجتناب مي كنند. بنابراين، هر چه خودكارآمدي بيشتر باشد، تلاش، پايداري و برگشت پذيري بيشتر خواهد بود( خجسته مهر و همكاران، 1391).

 

    خودكارآمدي مجموعه متفاوتي از باورهاي مربوط به حيطه هاي مختلف عملكرد است كه شامل خودنظم دهي فرايند شناختي، انگيزشي، حالت هاي هيجاني و فيزيولوژيك است. خودكارآمدي مربوط به دستيابي به هدف، بهتر از كارآمدي مربوط به يك عملكرد خاص، عملكرد را پيش بيني مي كند. كارآمدي مربوط به خودنظم دهي نيز يك عامل مهم در باور خودكارآمدي مربوط به دستيابي به هدف است. باور خودكارآمدي مربوط به يك مهارت ممكن است بالا باشد، اما هنگام استفاده در موقعيت هاي تنيدگي زا ضعيف مي شود.خودكارآمدي هم چنين با هماهنگ ساختن مهارت هاي مختلف ارتباط دارد. از آنجا كل چيزي بيش از مجموع اجزاي آن است، باورهاي خودكارآمدي به جاي اين كه مجموعه ي بي ربطي از خوباورهاي خاص بالا باشند، حاصل تجارب و افكار بارآور هستند( بندورا، 1997). 

 

2-2-2-  تاريخچه خودكارآمدي

   درباره تاريخچه خودكارآمدي مي توان گفت يكي از جنبه هاي نظريه شناخت اجتماعي آلفرد بندورا است، نظريه شناختي- اجتماعي از ديدگاه كارگزارانه سرچشمه گرفته است كه در آن رفتار فرد به صورت هدفمند و پيش بيني پذير تلقي مي شود، و اين ديگاه در ابتدا به نظريه ياگيري اجتماعي معرف بود و اين نظريه بر خواستگاه اجتماعي رفتار و اهميت فرايندهاي شناختي در تمام ابعاد زندگي انسان، انگيزش، هيجان و عمل تاكيد مي كند و اين نظريه از قويت فاصله گرفته بر اهميت فرايندهاي شناختي تاكيد مي كند، در اين ديگاه افراد نه به وسيله نيروهاي دروني برانگيخته مي شوند نه به وسيله نيروهاي بيروني به طور خودكار كنترل مي شوند و عملكرد انسان در چهارچوب يك مدل تقابلي سه جانبه تبيين مي شود كه در آن رفتار شخص و محيط يكي از اين براي رسيدن به انواع عملكرد تعيين شده است( پروين و جان، 1386).

 


[1] Valtarz

[2] Boud 

دانلود مباني نظري پايان نامه درباره خودكارآمدي تحصيلي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.