مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع اهداف پيشرفت تحصيلي
مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع اهداف پيشرفت تحصيلي |
![]() |
دسته بندي | مباني و پيشينه نظري |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 30 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 21 |
مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع اهداف پيشرفت تحصيلي
در 21 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc
قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه
چارچوب نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع اهداف پيشرفت تحصيلي
انگيزش:
پژوهشگران همواره از خود ميپرسند، كه چرا برخي از دانشآموزان در مطالعاتشان سختكوشتر از ديگران به نظر ميرسند؟چرا برخي از دانشآموزان مطالعات لازم را انجام ميدهند، در حالي كه برخي ديگر حتي كتاب درسي را هم باز نميكنند؟ چرا برخي از دانشآموزان راهبردهاي سطحي مانند به ياد سپاري طوطيوار را به كار ميگيرند؟ جواب اين سوالات به پژوهش و مطالعه دوباره انگيزه فراگيران نياز دارد. مثلا دانشآموزاني كه ميخواهند ارزش مادهي درسي را بفهمند به احتمال زياد خواندنيهاي محوله را خواهند خواند، راهبردهاي مطالعه پيجيده را به كار خواهند گرفت و هنگام گمگشتكي كمك خواسته و در نتيجه به پيشرفت تحصيلي بيشتري خواهند رسيد. دانش روانشناسي در حيطهي انگيزش و يادگيري بر يافتههاي پژوهشي نقش مهمي را در فهم رفتار فراگيران و افزايش تواناييهاي انگيزشي با آنان از گذشته تا به امروز داشته است (بدري گرگري و حسيني اصل، 1389).
انگيزش فرايندي است كه باعث ميشود كه فعاليت هدفمند راهاندازي و نچهداري شود(پنتريچ و شانك، 2002) و از رفتارهايي چون آغازگري تكليف، پايداري، صرف تلاش و كوشش استنباط ميشود. به بيان ساده انگيزش چيزي است كه افراد را به پيش رفتن وا ميدارد، در حال پيش رفتن نگه ميدارد و مقاصد را تعيين ميكند و نه تنها براي ترغيب دانشآمزان با فعاليتهاي تحصيلي درگير ميكند، بلكه براي ميزان يادگيري دانشآموزان از اطلاعات دريافتي نيز مهم است ( اسلاوين، 2006، ترجمه سيد محمدي،1389).
چشم اندازهاي روانشناختي مختلف انگيزش را از ديدگاهها و به شيوههاي متفاوتي بررسي و تبيين مينمايند. رفتارگرايان بر پاداشها و تنبيههاي بيروني به عنوان يك سازهي كليدي در تعيين انگيزش فراگيران تاكيد ميكنند، اما انسانگرايان به جاي تاكيد بر تقويت وتنبيه بيروني، بر رشد و تواناييهاي فردي، احساس شايستگي، خودشكوفايي وآزادي انتخاب تاكيد ميكنند و شناخت پرايان منشاء انگيزش را افكار و انديشهها، انتظارات و اهداف ميدانند(بيبانگرد،1386).
2-3-2 تاريخچه جهتگيري هدف:
مفهوم جهتگيري هدف در دههي 1980 در نتيجهي تحقيقات كارول دوك و همكارانش با كودكان دبستاني مطرح شد. در اين تحقيقات كودكان روي مجموعهاي از تماليف حل مساله كار ميكردند. در مرحلهي اول، اين مسايل ساده بودند و كودكان ميتوانستند آنها را با موفقيت حل نمايند. در مرحلهي دوم، مجموعه مسايل دشوارتري به آنان داده شد.