پايان نامه بررسي نقش فناوري اطلاعات در توسعه منابع انساني براي ايجاد مزيت رقابتي
پايان نامه بررسي نقش فناوري اطلاعات در توسعه منابع انساني براي ايجاد مزيت رقابتي در 79 صفحه ورد قايل ويرايش آماده ارائه با فرمت doc |
![]() |
دسته بندي | مديريت |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 377 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 79 |
بررسي نقش فناوري اطلاعات در توسعه منابع انساني براي ايجاد مزيت رقابتي
در 79 صفحه ورد قايل ويرايش آماده ارائه با فرمت doc
چكيده تحقيق
تقريبا تمامي انديشمندان علوم مديريتي و اقتصادي پذيرفته اند كه منابع انساني با كيفيت بالا، ركن اساسي توسعه اقتصادي در سطح خرد و كلان است. هدف ما در اين پايان نامه بررسي موشكافانه تر اين موضوع است .در اين پايان نامه، ابتدا به بررسي توسعه منابع انساني و بررسي ادبيات موضوع در اين رابطه پرداخته و موضوعات اصلي و جديدي كه در اين زمينه مطرح شده، از جمله جايگاه يادگيري سازماني در توسعه منابع انساني مورد بحث قرار مي گيرد. سپس به موضوع فناوري اطلاعات و اينترنت پرداخته و آن را به صورت مفصل تري باز مي كنيم و نقش و جايگاه آن را در توسعه منابع انساني مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهيم .در نهايت اين موضوع را مورد بحث قرار مي دهيم كه توسعه منابع انساني كه توسط فناوري اطلاعات به صورت چشمگيري تقويت شده است، چگونه موجبات مزيت رقابتي را براي سازمان ها فراهم مي آورد .سازمانها با عنايت به اين موضوع مي توانند در بازار و صنعت پوياي امروز و مشتريان با نيازهاي متغير خود، نه تنها به بقاي خود ادامه داده، بلكه مي توانند با پيشي گرفتن از رقباي خود سهم بالاتري را در بازار و صنعت مربوطه بدست آورند .به كارگيري فناوري اطلاعات در سازمان ها، تغييرات بنيادين را در كليه زمينه ها نويد مي دهد. فناوري اطلاعات به سازمان ها كمك مي كند تا اطلاعات منابع انساني خود را به صورت امن تر، سهل الوصول تر وكامل تر ذخيره سازي نمايند و قابليت تجزيه و تحليل و تصميم گيري بهتر را در خصوص منابع انساني سازمان در اختيار مديران سازمان قرار دهند .با ورود فناوري اطلاعات به سازمان، عملكردهاي مديريت منابع انساني دستخوش تغيير مي شود .اين تغيير در صورتي مي تواند موثر باشد كه ابتدا فعاليت هايي را كه فناوري اطلاعات مي تواند انجام دهد، شناخته و زمينه بروز اين فعاليت ها را فراهم نماييم. متعاقب آن مديريت منابع انساني با شرايط جديد آشنايي لازم را پيدا نموده تا بتواند با بهره گيري از ظرفيت هايي كه فناوري اطلاعات مي تواند ايجاد كند، سبب ارتقاء عملكرد منابع انساني سازمان شود . در پايان نيز پيشنهاداتي براي بهبود عملكرد سازمانها دراين حوزه ارائه خواهد شد.
همچنين نتايج حاصل از اين تحقيق نشان دهنده ي اين واقعيت است كه امروزه فناوري هاي اطلاعات تبديل به ابزارهايي استراتژيك براي پيشبرد اهداف و ايجاد مزيت رقابتي، نقش بسزايي را ايفا مي كنند.
فهرست مطالب
عناوين صفحات
فصل اول: كليات تحقيق
1-1 مقدمه 2
1-2 بيان مسئله 3
1-3 اهداف تحقيق 4
1-4 فرضيات تحقيق 5
1-5 سابقه و ضرورت انجام تحقيق 5
1-6 روش انجام تحقيق 5
1-7 واژگان كليدي 5
1-7-1 توسعه منابع انساني 6
1-7-2 فناوري اطلاعات 6
1-7-3 مزيت رقابتي 7
1-7-4 اينترنت 7
1-7-5 يادگيري سازماني 8
فصل دوم: ادبيات وپيشينه تحقيق
2-1 مقدمه 10
2-2 تاريخچه پيدايش مديريت منابع انساني 10
2-2-1 مكتب روابط انساني 11
2-3 تاريخچه پيدايش و تحول فناوري اطلاعات 11
2-3-1 نقش فناوري اطلاعات در عملكردها (وظايف)ي مديريت منابع انساني 12
2-3-2 عملكردها (وظايف)ي مديريت منابع انساني 12
2-3-3 نقش هاي فناوري اطلاعات در هر يك از عملكردهاي مديريت منابع انساني 13
2-4 مفهوم جديد توسعه منابع انساني 13
2-4-1 ابعاد توسعه منابع انساني 14
2-4-2 نقش توسعه منابع انساني در كارآيي و اثربخشي فرآيندها و سازمان 16
2-4-3 مدل توسعه منابع انساني 18
2-5 جايگاه فناوري اطلاعات در توسعه منابع انساني 21
2-5-1 ماهيت فناوري اطلاعات 21
2-5-2 استفاده از اينترنت در شيوه هاي جديد كار 23
2-5-3 استفاده از اينترنت براي توسعه قابليتهاي كاركنان و توسعه منابع انساني 24
2-5-3-1 اثر فناوري اطلاعات و ارتباطات بركاركنان در سازمان 25
2-5-3-2 تغيير در سبك رهبري 26
2-5-3-3 تغيير نقش كاركنان 26
2-5-3-4 تغيير شيوه كنترل كاركنان 27
2-5-3-5 تغيير انگيزش كاركنان 27
2-5-3-6 تغيير در مديريت اطلاعات و بهره برداري از دانش 28
2-6 جايگاه يادگيري سازماني در توسعه منابع انساني و نقش IT در آن 29
2-7 كسب مزيت رقابتي از طريق توسعه منابع انساني 30
2-7-1 ماهيت مزيت رقابتي 30
2-7-2 راهكارهاي كسب مزيت رقابتي 30
2-7-3 توسعه منابع انساني و مزيت رقابتي 31
2-8 پيشينه تحقيق 35
2-9 اهميت پيشينه در تحقيقات 35
فصل سوم: روش انجام پژوهش
3-1 مقدمه 39
3-2 روش انجام تحقيق 39
3-3 جامعه آماري 40
3-4 نحوه ي تعيين حجم نمونه و روش نمونه گيري 40
3-5 روش گردآوري اطلاعات 40
3-6 ابزار گردآوري اطلاعات 40
3-7 روايي و پايايي ابزار جمع آوري داده ها 41
3-7- 1 روايي 41
3-7-2 پايايي 42
3-7-2-1 ضريب آلفاي كرونباخ 43
3-7-2-2 ضريب پايايي تصنيف 43
3-8 روش تجزيه و تحليل دادها 43
فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات
4-1 مقدمه 45
4-2 تجزيه و تحليل داده ها 45
4-3 تحليل هاي توصيفي 46
4-3-1 جدول و نمودارمربوط به جنسيت پاسخ دهندگان 46
4-3-2 جدول و نمودارمربوط به سن پاسخ دهندگان 47
4-3-3 جدول و نمودارمربوط به سابقه خدمت پاسخ دهندگان 48
4-3-4 نمودارمربوط به سطح تحصيلات پاسخ دهندگان 49
4-4 تجزيه و تحليل استنباطي 50
4-5 آزمون فرضيه ها 51
4-5-1 آزمون فرضيه اول 52
4-5-2 آزمون فرضيه دوم 53
4-5-3 آزمون فرضيه سوم 54
4-5-4 آزمون فرضيه چهارم 55
4-6 خلاصه فصل چهارم 56
فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات
5-1 مقدمه 58
5-2 نتيجه گيري 58
5-2-1 نتيجه گيري از فرضيه اول 58
5-2-2 نتيجه گيري از فرضيه دوم 59
5-2-3 نتيجه گيري از فرضيه سوم 59
5-2-4 نتيجه گيري از فرضيه چهارم 59
5-3 نتيجه گيري كلي 60
5-4 راهكار ها و پيشنهادات 60
منابع فارسي 63
منابع لاتين 64
پرسشنامه 66