پايان نامه بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران
پايان نامه بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران |
![]() |
دسته بندي | مديريت |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 420 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 130 |
پايان نامه بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران
چكيده:
هدف از انجام اين تحقيق تعيين رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران مي باشد. جامعه اماري تحقيق شامل كليه كاركنان زن و مرد شركت دارو پخش در شهر تهران بوده است. تعداد كاركنان شركت دارو پخش در بخش هاي مختلف اين كارخانه 1000 نفر براورد شده است. نمونه گيري صورت نمونه گيري طبقه اي نظام دار انجام شده است . تعداد 132 كارمند مرد و 50 كارمند زن به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند. از پرسشنامه هاي استاندارد هوش معنوي آمرام ، تعهد سازماني پورتر و رضايت شغلي كراك و راك براي جمع اوري اطلاعات استفاده شده است. از روش هاي امار توصيفي و استنباطي براي تجزيه و تحليل داده ها ، استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه بين هوش معنوي و تعهد سازماني كاركنان شركت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر اين يافته هاي تحقيق نشان داد كه بين هوش معنوي و رضايت شغلي كاركنان شركت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنين نتايج نشان داد كه بين تعهد سازماني و رضايت شغلي كاركنان شركت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر اين يافته ها بيانگر ان بود كه بين هوش معنوي و تعهد سازماني كاركنان شركت دارو پخش تهران با رضايت شغلي انها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
كليد واژه ها: تعهد سازماني ، رضايت شغلي ، هوش معنوي ، مديريت رفتار سازماني ، مديريت منابع انساني
مقدمه:
تمامي جوامع براي مهارت ها و رفتارهاي خاص ارزش قائل هستند. اين كه هر جامعه از كدام استعدادها تجليل مي كند، بستگي دارد به اينكه جامعه براي بقا و تداوم خود چه نيازها و خواسته هايي دارد. از نظر غالب مردم داشتن هوش، توانايي سازش موفقيت آميز با نيازها و خواسته هاي فرهنگي و محيطي است.
آنچه مسلم است، هوش از جذاب ترين نيروهاي رواني است كه جلوه هاي آن در موجودات مختلف به مقادير متفاوت قابل مشاهده و رويت است. هر چه موجودات ازتكامل بيشتري بهره مند بوده و به همان نسبت از پيچيدگي بيشتري برخوردار باشند، از نظر هوشي نيز پيشرفته تر خواهند بود.
قسمتي از متن
عامل هوش معنوي مي تواند موجب ارتقاي رضايت شغلي كاركنان گردد. علاوه بر اين جنيا و پورهويت (2006) معتقدند هوش معنوي مي تواند موجب افزايش تعهد سازماني كاركنان نيز گردد. تعهد سازماني عبارت از نگرشهاي مثبت يا منفي افراد نسبت به كل سازمان (نه شغل ) است كه در آن مشغول به كارند. در تعهد سازماني شخص نسبت به سازمان احساس وفاداري قوي دارد و از طريق آن سازمان خود را مورد شناسايي قرار مي دهد(مي ير ، 2000)
به اعتقاد زوها و مارشال (2010) برخورداري از تعهد سازماني بالا مي تواند موجب موجب نظم در كار گردد و به كاركنان فرصت دهد كه با علاقه مندي بيشتري به خدمات خود به مراجعان بپردازند. اين موضوع خود مي تواند سبب افزايش سطح رضايت مديران از كاركرد و عملكرد كاركنان گردد. در واقع رضايت از پرسنل تابعي از عوامل و فاكتورهاي مختلف است كه مي توان از ان جمله به رضايت از كاركرد ، رفتار و اخلاق ، نظم ، همكاري با پرسنل ، دقت در كار و نظاير ان در ميان كاركنان اشاره نمود. شركت دارو پخش به دليل گستردگي كار و تنوع محصولات و نيز تعداد كاركنان بزرگ ترين واحد توليدي دارو در كشور به شمار مي رود. نظر به اينكه داروها در تامين سلامت بيماران جامعه نقش ممتازي دارند لذا بايستي سعي شود تا اين داروها به شيوه اي صحيح و با كيفيت توليد گردد. توليد با كيفيت در يك واحد صنعتي مرهون و مديون انگيزش و تعهد سازماني و رضايت شغلي بالاي كاركنان ان مجموعه به شمار مي رود. لذا اگر شركت دارو پخش بتواند برخوردار ازكاركناني گردد كه داراي روحيه كار و تلاش بالايي بوده واز رضايت شغلي بالايي برخوردار باشند ، مي توان اميدوار بود كه محصولات توليدي نيز از دره بالايي از كيفيت برخوردار باشند. در اين ميان احساسات معنوي و نگرشهاي مذهبي كاركنان بر اين موضوع تاثير گذار مي باشند. با توجه به اين مهم لازم است تادر قالب تحقيقي علمي و منسجم به بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران پرداخته شود.دراين تحقيق به بررسي رابطه بين هوش معنوي رضايت شغلي وتعهدسازماني درميان كاركنان شركت داروپخش پرداخته مي شود.
نظريه برابري و انتظار :
به نظر لاوسن و شن نظريه هايي كه تا اينجا مطرح شد تأكيد اصلي خود را بر پيش راندن افراد در زمينه ها و موقعيتهاي سازماني قرار مي دهد . در حاليكه تعداد ديگري از نظريه ها كه در طبقه بندي ريز مدلها قرار دارند ، به فرايندهاي شناختي تأكيد دارند ، فرايندهايي كه سبب كار كردن و باقي ماندن كاركنان در يك سازمان خاص مي شود . از جمله اين نظريه ها نظريه برابري است كه توسط آدامز ارائه گرديد و اساساً بر دو مؤلفه درون و برون دادها تأكيد دارد . به اعتقاد آدامز رضايت شغلي حاصل همخواني و برابري اين دو مؤلفه با يكديگر است . بنا به نظر آدامز نارضايتي شغلي زماني بوقوع مي پيوندد كه نسبت بازداده هاي يك فرد به درون دادها و نسبت باز داده ها به درون داده هاي فردي افراد ديگر مورد مقايسه قرار گرفته و كمتر از آنها برآورده مي شود . (جوزاني، 1387، 37
فهرست
عنوان 1
چكيده 7
فصل اول كليات تحقيق 8
مقدمه 9
بيان مساله 10
اهميت وضرورت انجام تحقيق 12
اهداف تحقيق 12
سوالات تحقيق 13
فرضيه هاي تحقيق 13
محدوديت هاي تحقيق 14
فصل دوم مباني نظري وسوابق تحقيق 15
بخش اول رضايت شغلي 16
2-1-1تعريف رضايت شغلي 16
2-1-2تاريخچه رضايت شغلي 16
2-1-3رضايت شغلي وابعادآن 17
2-1-4انواع رضايت شغلي 18
2-1-4-1رضايت دروني 19
2-1-4-2رضايت بيروني 19
2-1-5نظريه هاي زيربنايي رضايت شغلي 19
2-1-5-1نظريه هاي ريزمدل 21
2-1-5-2نظريه هاي درشت مدل 24
2-1-6نظريه هايرضايت شغلي 26
2-1-6-1نظريه ارزش 26
2-1-6-2نظريه هالند 27
2-1-6-3نظريه بريل 27
2-1-6-4نظريه نقشي 27
2-1-6-5نظريه شغلي كوك وراك 30
2-1-7رضايت شغلي وانگيزش 30
2-1-8عوامل موثربررضايت شغلي 31
2-1-8-1عوامل شغلي 31
بخش دوم تعهدسازماني 33
2-2-1تعهد 33
2-2-2انواع تعهد 34
2-2-2-1تعهدنسبت به مشتري 34
2-2-2-2تعهدنسبت به سازمان 35
2-2-2-3تعهدنسبت به خود 36
2-2-2-4تعهدنسبت به افرادوگروه كاري 36
2-2-2-5تعهدنسبت به كارووظيفه 37
2-2-3مفهوم تعهدسازماني 37
2-2-4تعاريف تعهدسازماني 38
2-2-5ديدگاههاي نوين درباره تعهدسازماني 42
2-2-5-1ديدگاههايي درموردكانونهاي تعهدسازماني 42
2-2-5-2تعهدسازماني مفهوم يك بعدي ياچندبعدي 43
2-2-5-3الگوهاي چند بعدي 44
2-2-6عوامل موثربرتعهدسازماني 46
2-2-7اجزاي تعهدسازماني 49
2-2-8نتايج وپيامدهاي تعهدسازماني 50
2-2-9شيوه هاي تقويت تعهدسازماني 56
2-2-10ارتباط بين هوش معنوي وتعهدسازماني 57
بخش سوم هوش معنوي 58
معنويت 59
2-3-1تعريف هوش معنوي 60
2-3-2تاريخچه هوش معنوي 62
هوش معنوي ومولفه هاي آن 64
2-3-3هوش معنوي وهوش شناختي 67
2-3-4هوش معنوي ومفهوم شخصيت 68
2-3-5هوش معنوي ومفهوم توانايي ذهني 70
2-3-6مفهوم هوش معنوي 71
2-3-7ابعادهوش معنوي 71
نظريه امرام درموردهوش معنوي 72
سوابق وپيشينه تحقيق 75
سوابق تحقيق درايران 75
سوابق تحقيق درخارج ازكشور 77
مدل مفهومي تحقيق 79
فصل سوم روش شناسي تحقيق 79
مقدمه 80
روش ونوع تحقيق 80
روش گردآوري اطلاعات 80
نمونه پژوهش 81
ابزارگردآوري داده ها 82
روش تجزيه وتحليل اطلاعات 83
فصل چهارم تجزيه وتحليل داده ها 85
مقدمه 86
الف)توصيف داده ها 87
ب)آزمون فرضيه هاي تحقيق 105
خلاصه نتايج آزمون فرضيه هاي تحقيق 112
ج)تحليل رگرسيون چندمتغيره باروش گام به گام 112
فصل پنجم نتيجه گيري وپيشنهادهاي تحقيق 115
مقدمه 116
5-1تبيين نتايج تحقيق 116
5-2پيشنهاد هاي كاربردي تحقيق 117
5-3پيشنهادهابراي تحقيقات آتي 118
5-4مشكلات ومحدوديت هاي تحقيق 119
منابع 120
منابع لاتين 124