پايان نامه بررسي ارتباط بين رضايت شغلي و تعهد سازماني پرستاران مركز آموزشي درماني شهيد محمدي بندرعباس
پايان نامه بررسي ارتباط بين رضايت شغلي و تعهد سازماني پرستاران مركز آموزشي درماني شهيد محمدي بندرعباس |
![]() |
دسته بندي | مديريت |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 271 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 140 |
پايان نامه بررسي ارتباط بين رضايت شغلي و تعهد سازماني پرستاران مركز آموزشي درماني شهيد محمدي بندرعباس
چكيده :
پژوهش حاضر با هدف بررسي ارتباط بين رضايت شغلي و تعهد سازماني پرستاران شاغل در مركز آموزشي و درماني شهيد محمدي بندرعباس صورت گرفته است. جامعه آماري اين تحقيق را تمامي پرستاران وكادر درماني كه داراي مدرك تحصيلي فوق ديپلم به بالاتر مي باشند ، تشكيل مي دهند و حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 163 نفر مي باشد كه به روش تصادفي طبقه اي انتخاب شده اند .
اين بررسي به روش توصيفي از نوع همبستگي صورت گرفته و جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه رضايت شغلي JDI (اسميت ، كندال و هالين) و پرسشنامه تعهد سازماني (آلن و ماير) بهره گرفته شده و براي تجزيه و تحليل داد ها از روش هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون ، آناليز واريانس يكطرفه وآزمون T مستقل و براي انجام پردازش اطلاعات از نرم افزار آماري SPSS استفاده شده است و نتايج حاصل به شرح ذيل مي باشد : تعهد مستمر با ابعاد رضايت شغلي( ماهيت كار ، فرصت هاي رشد و همكاران ) داراي رابطه معني داري بوده اما با ابعاد پرداخت ها و سرپرستان رابطه معني داري وجود ندارد . تعهد عاطفي با ابعاد رضايت شغلي(ماهيت كار ، سرپرستان ، فرصت هاي رشد و پرداخت ها ) با اطمينان 99 درصد داراي رابطه معني دار ي بوده اما با مولفه همكاران رابطه معني داري ندارد . تعهد هنجاري با ابعاد رضايت شغلي (ماهيت كار ، سرپرستان و همكاران ) با اطمينان 99 درصد داراي رابطه معني دار بوده اما با ابعاد فرصت هاي رشد و پرداخت ها رابطه معني داري وجود ندارد .همچنين تعهد سازماني كل با ابعاد رضايت شغلي (ماهيت كار ، سرپرستان ، همكاران و فرصت هاي رشد ) داراي رابطه معني دار بوده ولي با مولفه پرداخت ها رابطه معني داري ندارد . بر اساس نتايج حاصله وضعيت رضايت شغلي پرستاران در محدوده متوسط و بالا ولي وضعيت وفاداري و تعهد سازماني پرستاران در محدوه متوسط رو به بالا بود. همچنين رضايت شغلي با مولفه هاي فردي سنوات خدمت ، نوع استخدام ، وضعيت مسكن و مقطع تحصيلي پرستاران داراي رابطه معني داري بوده اما با مولفه هاي نوع بخش محل خدمت ،سمت ،جنسيت ، وضعيت تاهل و شغل فعلي پرستاران رابطه معني داري ندارد .تعهد عاطفي نيز با مولفه هاي فردي ، سنوات خدمت ، نوع استخدام ، جنسيت و تعهد مستمر با مولفه سنوات خدمت پرستاران رابطه معني داري را نشان داد .
واژه هاي كليدي :
رضايت شغلي ، تعهد سازماني ، پرستاران ، بيمارستان
مقدمه
به اعتقاد بسياري از دانشمندان علوم رفتاري، سازمان ها وجه انكار ناپذير دنياي نوين امروز را تشكيل مي دهند. ماهيت جوامع توسط سازمان ها شكل گرفته و آنها نيز به نوبه خود به وسيله دنياي پيرامون و روابط موجود در آن شكل مي گيرند. گرچه سازمان ها به شكل هاي مختلف و بر پايه هدف هاي گوناگون تاسيس و سازمان دهي مي شوند، اما بدون ترديد تمامي آنها بر پايه تلاشهاي رواني و جسماني نيروي انساني كه اركان اصلي آن به حساب مي آيد، اداره و هدايت مي گردند (هومن، 1381).
بخشي از متن
رابينز [1](1991) رضايت شغلي را نگرش كلي فرد نسبت به شغلش تعريف مي كند. امروزه در هر كشوري صدها شغل و حرفه وجود دارد و افرادي به آنها اشتغال دارند و از طريق آنها زندگي خود را اداره مي كنند. آنچه همواره مورد توجه روانشناسان و انديشمندان علوم اجتماعي بوده رضايت شغلي افراد و آثار اين رضايت در روحيه آنها و بازدهي كارشان مي باشد. در جامعه امروز فشارها و تنشهاي رواني ناشي از محيط كاري و خانوادگي نقش بسياري در زندگي فرد ايفا مي كند. كاركنان هر سازماني اگر در محيط كاري خود احساس نارضايتي داشته باشند ، نمي توانند به خوبي وظايف خويش عمل كنند. اگر فرد به شغل خود علاقه مند باشد ، خلاقيت و استعداد وي در زمينه كارياش شكوفا خواهد شد و هرگز دچار خستگي و افسردگي نمي شود ؛ به عكس اگر فردي از حرفهاش راضي نباشد هم خودش دچار افسردگي مي شود و هم كارش بي نتيجه خواهد بود و از اين رهگذر جامعه و سازمان نيز دچار آسيب خواهند شد (ميردريكوندي ، 1379) . بدين ترتيب مديران با مسائل چالشي بيشتري مواجه مي گردند .
[1] Robins
به نظر مي رسد در اثر گذشت زمان و تغييرات ساختاري همچون رتبه بندي ،درجه بندي و غيره . در اين دو پارامتر مهم ( رضايت و تعهد ) تغييراتي ايجاد شده است از همين رو به علت اهميت ويژه خدمات كاركنان گروه پزشكي و تلفيق علم و تخصص و تعهد كه طبيعتا رضايت بيمار و رضايت كاركنان را فراهم مي آورد . اين پژوهش مي تواند با بررسي رابطه تعهد سازماني و رضايت شغلي در ميان پرستاران مزبور بخشي از مشكلات و ابهامات موجود در حوزه منابع انساني را پاسخگو باشد .
آنچه كه از تحقيقات روشن مي گردد اين است كه هر مستخدمي ، مجموعهاي از تواناييها، قابليتها و آگاهيهاي در هم تنيده و جدايي ناپذيري لازم دارد،
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: كليات تحقيق
1-1- مقدمه. 1
1-2- بيان مساله. 3
1-3- بيان ضرورت و اهميت تحقيق. 5
1-4- اهداف تحقيق. 7
1-5- فرضيه هاي تحقيق. 8
1-6- تعريف واژه ها و اصطلاح ها 8
فصل دوم : ادبيات تحقيق
2-1-مقدمه
2-2- رضايت شغلي
2-3- تعريف شغل. 11
2-4- اهميت كاركردن ازديدگاه فردي و اجتماعي.. 12
2-5- عوامل مؤثر در انتخاب شغل. 13
2-6- تعريف رضايت شغلي.. 14
2-7- روشهاي ارزيابي رضايت شغلي.. 15
2-8- عوامل موثر بر رضايت شغلي.. 18
2-9- روابط انساني و رضايت شغلي.. 22
2-10- كيفيت زندگي كاري.. 24
2-11- ويژگيهاي شخصي وخشنودي شغلي.. 25
2-12- افزايش رضايت شغلي.. 25
2-13- پيامدهاي رضايت شغلي و عدم رضايت شغلي.. 27
2-14- رضايت شغلي و عملكرد. 27
2-15- تأثير رضايت شغلي بر سازمان. 28
2-16- تحول مطالعات پيرامون رضايت شغلي.. 28
2-17- برخي ازنظريه هاي موجود در خصوص رضايت شغلي.. 29
2-18-تعاريف تعهد سازماني.. 33
2-19- ديدگاههاي متفاوت درباره تعهد سازماني.. 35
2-20- انواع تعهد. 37
2-21- انواع تعهد سازماني.. 37
2-22- اهميت تعهد سازماني.. 38
2-23- جوانب تعهد سازماني.. 38
2-24- حوزه هاي تعهد سازماني.. 39
2-25- نظريه هاي تعهد سازماني.. 45
2-26- توسعه منابع انساني.. 52
2-27- استقرار نظام مديريت عملكرد. 53
2-28- رضايت شغلي و بهرهوري.. 53
2-29- نقش تعهد در بهرهوري كاركنان. 54
2-30- نتايج برخي پژوهش ها درارتباط با موضوع تحقيق. 55
2-30-1- مروري بر مطالعات داخلي
2-30-2- مروري بر مطالعات خارجي
فصل سوم : روش تحقيق
3-1- مقدمه
3-2- روش پژوهش... 62
3-3- جامعه آماري پژوهش... 62
3-4- نمونه آماري وروش نمونه گيري.. 62
3-5- ابزارگردآوري اطلاعات.. 64
3-6- روايي وپايايي ابزار. 64
3-7- روش تجزيه وتحليل اطلاعات.. 65
3-8- ملاحظات اخلاقي.. 65
فصل چهارم : نتايج پژوهش
4-1- مقدمه
4-2- داده هاي توصيفي ..................................................................................................................................67
4-3- يافته هاي توصيفي
4-4- يافته هاي ا ستنباطي................................................................................................................................68
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري
5-1- مقدمه
5-2- خلاصه يافته ها و نتايج...........................................................................................................................69
5-3- تحليل نتايج پژوهش...............................................................................................................................71
5-4- بحث و نتيجه گيري................................................................................................................................72
5-5- محدوديتهاي حقيق.................................................................................................................................73
5-6- پيشنهادات كاربردي.................................................................................................................................74
5-7- پيشنهادات پژوهشي................................................................................................................................75
فهرست منابع فارسي..........................................................................................................................................76
فهرست منابع انگليسي.......................................................................................................................................77
پيوستها
چكيده انگليسي
طرح روي جلد انگليسي
پرسشنامه